دزدگیر اماکن

دزدگیر اماکن چیست و چرا تا این حد نصب آن قابل اهمیت است. دزدگیر ها نیز در کنار دربین های مدار بسته از دیگر تجهیزات امنیتی به حساب می آیند که حضور آنها می تواند ضامن امنیت خانه های شما باشد. اجازه دهید موضوع را با ذکر یک مثال برایتان شفاف کنیم. فرض کنید خانه ای خارج شهر دارید که در تعطیلات آخر هفته تنها برای استراحت و تفریح از آن استفاده می کنید. در چنین وضعیتی دزدگیر اماکن کمک می کند تا خانه خود را از حجوم سارقیت در امان نگه دارید. و یا حتی شاغلید و ساعات زیادی در طول شبانه روز را در خانه ی خود نیستید در این وضعیت هم دزدگیر ها کمک می کندد تا از امنیت خانه ی خود مطمئن شوید اما چرا نصب دزدگیر اماکن تا این حد حائز اهمیت است؟

چرا باید از دزدگیر اماکن استفاده کنیم؟

طی یک نظر سنجی که در سال ۱۳۹۹ از افرادی که منزل یا محل کارشان مورد سرقت قرار گرفته بود، انجام شد، مشخص گردید که بیشترین زمان سرقت از منازل ۱۲ تا ۱۶ بعد از ظهر میباشد. در حالت کلی  ۴۵ درصد از کل سرقت های گزارش شده در طول روز و ۳۹ درصد آنها در شب رخ داده است. اما نکته جالب توجه این است که ۳۴ درصد این سرقتها از درب ورودی ساختمان شروع شد بود. نتیجه این آمار به خوبی نیاز استفاده از دزدگیر اماکن را مشخص میکند، چراکه اکثر منازل از امنیت کافی  برای جلوگیری از نفوذ سارقان برخوردار نیستند. از آنجایی که زمان بیشتر سرقت ها ظهر است درست زمانی که اکثر افراد سر کار بوده و از آنجا که روز روشن است احتمالش را نمیدهند که مورد سرقت قرار بگیرند و همین عامل نیز لزوم استفاده از دزدگیر اماکن را بسیار بالا میبرد.

اجزای دزدگیر اماکن

در ادامه میخواهیم به معرفی و بررسی تجهیزات مورد نیاز دزدگیر اماکن بپردازیم این موارد برای اینکه دزدگیر شما کارکرد و کارایی کاملی داشته باشد، ضروری هستند، البته اگر یک پکیج کامل دزدگیر منزل را در هنگام خرید تهیه کنید تمامی این ابزار ها در اختیار خواهید داشت. اجزای دزدگیر اماکن عبارتند از:

۱- مرکز دزدگیر

عملکرد مرکز دزدگیر اماکن چیزی شبیه به عملکرد مغز در بدن انسان است. این مرکز که درون یک باکس چهارگوش است، شامل تعداد زیادی ورودی و خروجی است و منبع تغذیه آن برق شهری است که می توان با اضافه کردن یک باتری، در هنگام نبود برق نیز از دزدگیر اماکن استفاده کرد.

مرکز دزدگیر از تعدادی زون تشکیل شده است، که هر یک وظیفه خاصی را به عهده دارند. این زون ها را می توان برای یک یا تعدادی سنسور استفاده نمود. عموما از هر زون برای کنترل یک منطقه استفاده می شود. مثلا از یک زون برایکنترل یک اتاق یا یک طبقه استفاده میشود و در صورت تشخیص حرکت در آن منطقه زون مربوط به آن روشن شود و صاحب خانه را از محل حادثه آگاه می کند.به طور کلی دزدگیر اماکن چندین نوع زون دارند که در ادامه به معرفی هر یک خواهیم پرداخت.

زون معمولی دزدگیر اماکن: برای تشخیص حرکت مورد استفاده قرار می گیرد.

زون سنسور وایرلس:  عملکرد این زون نیز دقیقا مشابه زون معمولی می باشد و در دزدگیر های بی سیم مورد استفاده قرار میگیرد.

زون ۲۴ ساعته دزدگیر اماکن: این زون همانطور که از نامش پیداست ۲۴ ساعته مورد استفاده قرار می گیرد و حتی با غیر فعال کردن دزدگیر نیز فعال است.

زون اعلام حریق: عملکرد زون اعلام حریق مشابه با زون ۲۴ ساعته است و با تحریک سنسورهایش آژیر دزدگیر به صدا در می آید.

۲- تلفن کننده دزدگیر اماکن

از دیگر اجزای کاربردی و مهم دزدگیر اماکن، تلفن کننده ها هستند. تلفن کننده ها در دو مدل تلفن کننده سیم کارتی و تلفن کننده معمولی در بازار موجود هستند که در ادامه به بررسی هر یک از آنها خواهیم پرداخت

تلفن کننده معمولی دزدگیر اماکن : به محض دریافت پیام خطر، آن را به شما اطلاع دهد؛ این پیام می تواند به صورت آژیر و یا یک پیام صوتی ضبط شده باشد که با تعریف یک خط ثابت برای دزدگیر اماکن به شما اطلاع رسانی می کند. از معایب این تلفن کننده این است که اگر خط تلفن قطع باشد این دستگاه بی استفاده می ماند.

تلفن کننده سیم کارتی: این تلفن کننده می تواند در کنار خط تلفن ثابت، از یک سیم کارت هم برای انتقال پیام استفاده کند. یعنی در صورت قطع شدن هر یک از خط های تماس، از خط دیگر برای تماس هشدار استفاده نماید.

۳- ریموت دزدگیر منزل

دزدگیر ها نیز مانند سایر ابزار های حفاظتی ساختمان این امکان را دارند که با ریموت کنترل شوند. به کمک این ریموت کنترل ها میتوان سیستم دزدگیر را فعال و یا غیر فعال کرد. ریموت کنترل ها کمک می کنند تا هریک از اجزای دزدگیر را که نیاز ندارید غیر فعال کرده و در موقع نیاز آنها را فعال کنید.

۴- آژیر دزدگیر

اعلام وضعیت خطر در دزدگیر ها توسط یک آژیر صورت می گیرد که با صدای بلند خود، خطر را به طور عمومی اعلام می کند.

۵- سنسور دزدگیر اماکن