درد مفصل برایتان طاقت فرسا شده است؟ تا کنون به دکترهای متخصص زیادی مراجع کرده اما چاره ی درد خود را نیافته اید؟ آیا در جوانی گرفتار درد مفصل شده اید؟ به دنبال سرچ درمانی برای درد مفصل در اینترنت وارد این صفحه شده اید؟ حتما این مقاله را تا انتها مطالعه کنید؟

مفاصل چگونه کار می کنند؟

مَفصَل که به آن در زبان فارسی بندگاه نیز میگویند، محلی است که موجب اتصال استخوان ها با هم میشود. مفاصل میتواند دو و یا چند استخوان مجاور یکدیگر را به همدیگر متصل کنند تا حرکت استخوان ها در کنار یکدیگر را راحت تر کنند.  که به آن دستگاه مفصلی (به انگلیسی: Articular system) هم گفته می‌شود. مفصل ها بر اساس عملکرد و کارایی که دارند به چند دسته تقسیم میشوند. مفصل ها نقش بسیار حیاتی و مهمی را در بدن انسان ایفا میکنند به گونه ای که اگر آنها نباشند شخص قادر به انجام هیچ گونه حرکتی هرچند جزئی نیست. اجازه دهید موضوع را با یک مثال برایتان شرح دهم. مثلا اگر مفاصل نبودند یک وزنه بردار توانایی بلند کردن وزنه ها را نداشت و یا یک دونده توان دویدن حتی برای ثانیه ای را نداشت چه برسد به استقامت هنگام دویدن در بازه های زمانی طولانی.در مورد شیوه ی عملکرد مفاصل باید عنوان کنیم که مفصل ها به سه دسته تقسیم میشوند:

  • مفاصلی که بسیار حرکت میکنند. مانند مفاصل آرنج، زانو، مچ پا و … که استخوان هایی که توسط این مفاصل به هم متصل شده اند حرکت زیادی دارند.
  • مفصل‌هایی که حرکت مختصری دارند مانند ستون فقرات
  • مفاصلی که غیر متحرک هستند. مانند مفاصل جمجمه

درد مفصل از آن دسته از دردها است که فارغ از هر سن و سالی که داشته باشید میتواند شما را درگیر کنی. به طور مثال شخی بخاطر سن بالا مفاصل ستون فقراتش درد میگیرد و فردی دیگر بخاطر ورزش های سنگینی که میکند مفاصل زانوهایش دردناک است و ممکن است فاصله ی سنی بین این دو شخص که درد مشابه ای را تجربه میکنند چیزی بیش از دو دهه نیز باشد. درد مفاصل اگر به موقع درمان نشود می تواند اختلالات جدی و غیر قابل جبرانی در روند زندگی بیمار به وجود آور. اما اینکه چه چیزی میشود و چه اتفاقی می افتد که درد مفصل به سراغ کسی می آید موضوعی بسیار پیچیده است چرا که برای درد مفاصل علل بسیاری ثبت شده است که هر کدام از این علل علامت یا رشته ای از علائم خاص دارند که در بیشتر مواقع تنها با مراجعه به پزشک قابل تشخیص هستند و بعد از تشخیص علت درد درمان ویژه ی آن دلیل تجویز میشود. شاید با خواندن چند سطر قبلی حسابی ترسیده باشید و پیش خودتان فکر کنید اکنون که دلایل تا این حد پیچیده اند شاید خطر جدی ای تهدیدتان میکند اما نکته ی نوید بخش درمورد دردهای مفصلی این است که در اکثر مواقع عللی که منجر به درد مفـــصل میشوند کم خطر بوده و به سادگی قابل درمان هستند. البته فراموش نکنید که گفتیم اکثر مواقع و این به این معنا است که گاهی علت های جدی و خطرناکی باعث به وجود آمدن دردهای مفصلی میشوند که روند درمان طولانی تری را میطلبند و مشکلات جدی ای را برای فرد به همراه دارند. در این مقاله از سری مقالات علمی گروه داروسازی دایان فارما برآنیم تا به بررسی جامع درد مفصل و علل و راهکارهای درمانی آن بپردازیم.

 

درد مفصل چیست؟

درد مفصل یعنی روی هر کدام از مفاصل خود احساس درد و ناراحتی کنید. درد مفصل می تواند با ورم و التهاب نیز هم همراه باشد. حتی گاهی نیز ممکن است یکی از مفاصل درد بگیرد و همزمان مفاصل مختلف دیگری نیز درگیر شوند. درد مفاصل معمولا علل مختلفی دارند البته در عموم مواقع صدمات فیزیکی مانند تصاوف و یا شکستگی استخوان ها منجر به درد مفصل میشوند. در ادامه به بررسی برخی از علت هایی میپردازیم که منجر به درد مفصل میشوند. 

علل درد مفصل

بنظر شما چه عوامل می تواند منجر به درد های مفصل شود و یا به عبارت دیگر درد مفصل چه عللی می تواند داشته باشد؟ قبل از هرچیزی باید بدانید که متأسفانه در دهه اخیر ابتلا به بیماری های مرتبط با مفاصل بسیار شیوع پیدا کرده است. اما چیزی که شرایط را پیچیده تر و درمان درد را سخت تر می کند این است که، عوامل زیادی می توانند منجر به ردر مفصل شوند.  مثل آسیب دیدگی رباط ها، تاندون ها، عضلات، عصب ها، بورس، استخوان ها و یا حتی آسیب دیدگی خود مفصل و یا از بین رفتن لایه محافظ مفصل. اما هر کدام از این علل انواع مختلفی دارند که درمان خاص خود را می طلبند و همین امر سبب پیچیدگی تشخیص علت دردهای مفصلی شده است. اگر فقط برای یک روز درد مفصل را تجربه کرده باشید بی شک به خوبی می دانید که بیماران این نوع درد ها برای درمان درد خود به دنبال بهترین روش درمانی اند که بیشترین و سریع ترین بازده را داشته باشد، چرا که درد مفصــــل روند زندگی فرد را به کلی مختل کرده و او توان رسیدگی به فعالیت های روزمره خود را ندارد. از طرفی افراد مبتلا به دردهای مفصلی به دنبال یافتن علت دردهای خود از هیچ تلاشی کوتاهی نمی کنند. پس ریشه یابی مشکل و اتفاقی که موجب آسیب دیدن بافت ها شده است، مهم ترین اطلاعاتی است که پزشک معالج باید به دست بیاورد که به پیدا کردن راه حل دائم و قطعی برای درمان بیماری منجر می شود.

در ادامه به معرفی شاخص ترین علل درد مفاصل می پردازیم:

  1. آسیب دیدگی یا ضربه خوردن به مفصل
  2. استفاده بیش از حد از مفصل
  3. آسیب دیدگی های ناشی از حرکات مکرر
  4. افزایش وزن و نداشتن پلتفورمی برای لاغری سریع
  5. درد مزمن به دلیل اختلال عملکرد در سیستم عصبی
  6. واکنش به برخی از داروها
  7. استرس
  8. تضعیف سیستم ایمنی و نداشتن راهکاری منسجم جهت تقویت سیستم ایمنی بدن

عللی که نیازمند مراجع سریع به پزشک هستند:

  1. بیماری های سیستمیک و نقاط دیگر بدن
  2. بیماری های عفونی و واگیر دار
  3. آرتریت روماتوئید
  4. درد مفصل به علت شکستگی استخوان
  5. بیماری بی حرکتی بزرگسالان (Adult Still’s disease)
  6. نکروز آواسکولار
  7. جابجایی مفاصل
  8. فیبرومیالژیا
  9. آرتریت گنوکوکی
  10. نقرس
  11. بیماری لایم
  12. برخی از سرطان ها مانند سرطان استخوان، سرطان خون (لوکمی)