دوربین مدار بسته این روزها به یکی از ارکان و اجزای جدایی ناپذیر در زندگی بشریت تبدیل شده است و صرف نظر از اینکه شما چه موقعیت اجتماعی دارید خواه میخواهید خانه دار بوده و یا مدیر عامل یک هلدینگ بزرگ از سیستم های نظارتی بی نیاز نیستید. اجازه دهید برایتان مثالی بزنیم. دوربین مدار بسته اگر یک خانم خانه دار هستید در طول روز مورد نیاز شما قرار میگیرد، چراکه در طول روز در شهر تردد کرده و از دوربین ها برای کنترل ترافیک استفاده می شود. و اما اگر خانم شاغلی هستید که مجبورید فرزندتان را در خانه تنها گذاشته و در محل کارتان حاضر شوید  دوربین مدار بسته به شما کمک میکند تا نظارت بیشتری بر روی کودک خود در ساعاتی که در منزل نیستید داشته باشید.

انواع دوربین مدار بسته

دوربین مدار بسته را بر مبناهای بسیاری دسته بندی میکنند که هر کدام امکانالت شرایط و ویژگی های خاص خود را دارد و به طبع کارایی منحصر به فرد دارد. اجازه دهید موضوع را با ذکر یک مثال برایتان توضیح دهیم. قطعا دوربینی که بر سر چهار راه ها به منظور کنترل ترافیک مورد استفاده قرار می گیرد با دوربین مدار بسته ای که در شرکت ها برای نظارت بر حسن انجام کار کارمندان قرار می گیرد تفاوت هایی دارد و نمیتوان آنها را به جای یکدیگر استفاده کرد دوربین ها بر مبناهای زیادی از جمله شکل ظاهری، برند تولید کننده ، نوع کاربری، لنز، نوع انتقال داده، تکنولوژی ساخت و ... به انواع دوربین مدار بسته تقسیم می شوند.

انواع دوربین مدار بسته بر اساس شکل ظاهری

انواع دوربین مدار بسته بر اساس شکل ظاهری عبارتند از، دوربین دام، دوربین بولت، دوربین اسپید دام، دوربین صنعتی، دوربین لامپی، دوربین کیوب و... که در ادامه به بررسی هر یک خواهیم پرداخت. دوربین دام نوع خاصی از انواع دوربین ها هست که شبیه گنبد می ماند جنس بدنه این دوربین مدار بسته پلاستیک بوده و برای مصرف در محیط های مسقف که از قطرات باران در امان است مناسب است. دوربین اسپید دام دوربین هایی با قابلیت چرخش به 360 درجه افقی و 180 در جه عمودی هستند و از این رو به آنها پی تی زد هم می گویند. این دوربین ها سایز بزرگ و زاویه دید بسیار قوی داشته و بخاطر چرخشی بودنشان شما را از چند دوربین مدار بسته بی نیاز میکنند. این دوربین ها برای استفاده در سر چهار راه ها و محیط های وسیع بسیار مناسب هستند.

انواع دوربین مدار بسته بر اساس نوع انتقال داده

دوربین مدار بسته آنالوگ

دوربین آنالوگ نوعی از انواع دوربین های قدیمی است که کار انتقال داده ها را به واسطه ی سیم و سرویس های مخابزلتی انجام می دهد. این دوربین ها به یک دستگاه که به آن dvr می گویند وصل می شود.

دوربین مدار بسته تحت شبکه

دوربین تحت شبکه که به آن دوربین کنترل از راه دور نیز می گویند داده ها را در بستر شبکه همانطور که از نامش هم پیداست منتقل میکند. شما میتوانید در هر گوشه از کره خاکی که هستید دوربین خود را کنترل کنید به شرطی که هم در مبدا و هم در مقصد به وای فای متصل باشید.