استاندارد تصویر در دوربین‌ مدار بسته

استاندارد تصویر در دوربین‌ مدار بسته NTSC /PAL چیست؟ اگر به دنبال سرچ این دو کلمه و کاربرد آن در دوربین مدار بسته به این صفحه هدایت شدید پس قطعا در دنیای تصاویر دیجیتال دستی به آتش دارید و یا در تنظیمات دوربین مداربسته، تلویزیون یا مانیتور خود با این دو کلمه برخورده اید. استاندارد تصویر در دوربین‌ مدار بسته درون خود گزینه‌های NTSC و PAL را دارد که در واقع سیستم‌های رمزنگاری مرتبط به تلویزیون‌های آنالوگ هستند. طبق یک قاعده کلی به‌طورکلی دو فناوری NTSC /PAL بیشتر در زمان‌هایی که هنوز سیستم پخش دیجیتال در دسترس عموم نبود کاربرد داشتند. NTSC مخفف National Television Standards Committee بوده و PAL نیز به معنای Phase Alternating Line است. قبل از آنکه سیستم های پخش دیجیتال در میان مردم به این اندازه رایج شوند، تلویزیون‌ها بسته به موقعیت مکانی خود در جهان، از سیستم پردازش تصویر NTSC و یا PAL پیروی می‌کردند.

NTSC بیشتر در آمریکای شمالی و همچنین چندین کشور در غرب آمریکای جنوبی، مورداستفاده قرار می‌گرفت. PAL نیز بیشتر در اروپا و اقیانوسیه نفوذ داشت. استاندارد تصویر در دوربین‌ مدار بسته نیز وابسته به این موضوع بود و در کشورهای مختلف دوربین‌های امنیتی با فرمت انتقال تصاویر متفاوت عرضه می‌شدند. SECAM نیز به عنوان استاندارد سوم شناخته می شود. این عبارت مخفف کلمه ی فرانسوی sequential color with memory  و به معنای “رنگ متوالی همراه با حافظه” است. SECAM اغلب در شوروی سابق، فرانسه و برخی از کشورهای آفریقایی، مورداستفاده قرار میگرفت. سیستم SECAM و سیستم PAL از خیلی جهات به یکدیگر شبیه بودند. در ادامه به بررسی تفاوت ها می پردازیم و به این سوال پاسخ می دهیم که چرا امروزه در بسیاری از تنظیمات دوربین‌های مداربسته یا مانیتورها آنها را مشاهده می‌کنیم؟

بیشتر بیند: مشاهده انواع دوربین داهوا

NTSC در استاندارد تصویر در دوربین‌ مدار بسته چیست؟

در سال 1940 کمیسیون فدرال ارتباطات، کمیته ای به نام کمیته سیستم تلویزیون ملی رابه منظور یکسان سازی فرمت تصاویر تلویزیونی تشکیل داد. تا قبل از آن هر شرکت و تولیدکننده‌ای برای خود سیستم جداگانه پردازش تصاویر و ارسال آن را داشت. از محسنات NTSC این بود که با تلویزیون‌های قدیمی‌ سیاه‌وسفید هم سازگار بود. چراکه به راحتی می توانست داده‌های رنگ را جهت نمایش بر روی نمایشگرهای خاکستری دیکود کند. نرخ نوسازی NTSC در ابتدا، 60 هرتز بود، این قضیه نیز بدین دلیل بود که جریان برق ایالات متحده، در همین فرکانس قرار داشت. به همین دلیل این موضوع باعث ایجاد مشکل و تداخل در سیستم ارسال تصاویر و برق می‌شد. از این رو نرخ ارسال تصاویر این فرمت را به 30 فریم کاهش دادند. با همه گیر شدن سیستم پخش رنگی در جوامع، نرخ نوسازی استاندارد نیز جهت تطابق با تفاوت‌های مربوط به اطلاعات ارسالی اضافه شده کاهش پیدا کرد. بنابراین، NTSC از لحاظ فنی در نرخ نوسازی 59.94 هرتزی و 29.97 فریم بر ثانیه، اجرا می‌شود.

استاندارد تصویر در دوربین‌ مدار بستهفرمت PAL چیست؟

استاندارد PAL سیستمی است که به وسیله ی آن کدگذاری رنگی صورت می گیرد. این فرمت معمولا توسط پخش‌کننده‌هایی مثل دستگاه دی‌وی‌دی استفاده می‌شد. از این فرمت در تصاویر تلویزیونی در کشورهای اروپای، اکثر کشورهای آسیای وهمچنین بخش زیادی از قاره آفریقا و آمریکای جنوبی استفاده می‌شود. فرمت PAL در  سال 1954 به منظور پوشش نقاط ضعف سیستم NTSC توسعه یافت. از عمده نقاط ضعف فرمت NTSC عملکرد ضعیف آن در کدگذاری رنگ‌ها در شرایط بد آب‌وهوایی بود، از این رو و برای حل این مشکل، فرمت PAL در هر خط سیگنال در تصاویر ارورها را حذف می‌کند. بر خلاف NTSC، رمزگذاری PAL در شرایط بد هم برای تصویربرداری قابل‌استفاده می‌باشد.

تاریخچه سیستم رمزنگاری PAL

رونمایی از سیستم PAL مصادف شد با زمانی که کشورهای اروپایی، آماده معرفی سیستم پخش رنگی تلویزیون شدند. از آنجایی که نوسانات آب‌وهوایی در اروپا بسیار بالا است، میزان رضایت از استاندارد NTSC چندان بالا نبود. چراکه همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم، در شرایط آب‌وهوایی نامساعد، رنگ‌ها در این سیستم تغییر کرده و کیفیت مناسبی را نشان نمی‌دادند. نهایتا در سال 1963، مهندسان آلمان غربی، فرمت PAL را به اتحادیه صداوسیمای اروپا معرفی کردند. این فرمت برای اولین بار در سال 1967، جهت پخش رنگی در کشور انگلیس مورداستفاده قرار گرفت. این فرایند باعث می‌شود که خطاهای رنگی که ممکن است در حین انتقال اطلاعات رخ دهند، کمتر شوند و در صورت ایجاد مشکل در یک سری از فریم‌ها امکان بازیابی آن وجود داشته باشد. در اکثر مناطقی که PAL مورداستفاده قرار می‌گیرد، خطوط برق با راندمان 50 هرتزی کار می‌کنند؛ بنابراین به دلیل درهم‌تنیدگی، تصاویر PAL با نرخ 25 فریم بر ثانیه فعالیت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: دوربین دام چیست؟

کاربرد استاندارد تصویر در دوربین‌ مدار بسته PAL و NTSC

استاندارد تصویر در دوربین‌ مدار بسته

استاندارد تصویر در دوربین‌ مدار بسته بسته به نوع دوربین با یکدیگر متفاوت هستند. همان‌طور که قبلا نیز اشاره کردیم از این استاندارد برای سیستم‌های انتقال تصویر آنالوگ استفاده می‌شود. از این رو نسل قدیمی دوربین های مدار بسته یعنی دوربین های آنالوگ نیز از این استانداردها برای انتقال تصاویر به سوی دستگاه ضبط مرکزی یا همان DVR استفاده می‌کنند. به همین دلیل است که می‌توانید به راحتی کابل انتقال تصاویر دوربین را برای پخش زنده به تلویزیون متصل نمایید. لازم به ذکر است که این استاندارد فقط در دوربین های آنالوگ کاربرد داشته و دوربین‌های مداربسته آنالوگ جدید یا همان AHDها همانند دوربین‌های مداربسته HD CVI , HD TVI , HD SDI از این استانداردها استفاده نمی‌کنند. به‌طورکلی استانداردهای تصویر PAL , NTSC از جمله پرکاربردترین فرمت‌ها در سیستم‌های انتقال تصویر ویدئویی آنالوگ هستند. این فرمت‌ها از زمان ظهور سیستم تلویزیونی رنگی به وجود آمده‌اند که هرکدام دارای ویژگی‌های خاصی می‌باشد.

آیا می‌توانیم استاندارد تصویر در دوربین‌های مداربسته را به یکدیگر تبدیل کنیم؟

در پاسخ به این سوال که در اصل از ما می پرسد آیا می‌توان فایل رکورد شده دوربین PAL را به NTSC تبدیل کرد؟ باید بگوییم بله. باید این نکته در نظر گرفته شود که بدون درنظرگرفتن فرکانس و سیستم استاندارد این دو فرمت، مهم‌ترین فاکتور برای تبدیل آنها فریم ریت یا نرخ فریم بر ثانیه است. در زمان تبدیل فایل‌های این دو فرمت به یکدیگر، اگر PAL را به NTSC تبدیل کنیم چون PAL تعداد فریم‌های کمتری نسبت به NTSC دارد، می‌بایست به هر ثانیه آن 5 فریم اضافه کنیم. در دست دیگر نیز اگر NTSC را به PAL تبدیل کنیم چون NTSC تعداد فریم‌های بیشتر دارد باید از هر ثانیه 5 فریم کم کنیم.

استاندارد تصویر در دوربین‌ مدار بسته وتداخل فرمت تصویر

شاید برای شما نیز اتفاق افتاده باشد که در دوربین مداربسته‌ای پس از دریافت سیگنال کنترل، با مشکل عدم نمایش تصویر مواجه شوید. در بسیاری از مواقع حل این مشکل در گرو باتری و پاور دوربین خواهد بود. اما اگر مشکل را از این طریق برطرف نکردید می‌توانید به سراغ عدم تطابق استاندارد تصویر در دوربین‌های مداربسته با DVR بروید.؛ اما توجه داشته باشید که این مشکل در بسیاری از مواقع تنها در دوربین‌ها یا DVR قدیمی رخ می‌دهد. اما مورد دیگری نیز می‌تواند دلیل عدم دریافت تصویر از دوربین باشد. چنانچه سیستم رنگ دوربین خریداری شده بر روی حالت NTSC باشد و در سوی دیگر DVR ای داشته باشید که سیستم رنگ آن در حالت PAL قرار گرفته باشد، قطعاً تصویری از دوربین در نمایشگر متصل به DVR مشاهده نخواهید کرد. البته ممکن است تصویر دریافت شده با خط‌های مشکلی نیز پوشیده شده باشد که این نیز یکی از مواردی است که می‌تواند شما رابه سمت چک کردن فرمت ارسال تصویر سوق دهد. اگر این حالت را مشاهده کردید دوربین شما روی حالت NTSC قرار داده شده است که نیاز به تغییر آن به حالت PAL می‌باشد.

منبع: نظارت گستر ایمن