Stream در دوربین مدار بسته

Stream در دوربین مدار بسته یکی از وجوه تمایز انواع دوربین مدار بسته است. همانطور که می دانید دوربین های مداربسته از حیث امکانات و تکنولوژی بسیار متنوع اند و هر کدام از آنها کاربری خاص خود را داشته و برای محیط خاصی مناسب هستند. این تکنولوژی ها در طول زمان مدام آپدیت می شود. Stream در دوربین مدار بسته یک وجه تمایز جذاب میان تجهیزات تحت شبکه و تجهیزات آنالوگ است. استریم که به آن جریان دوربین مدار بسته نیز می گویند، شامل یک سری از ویژگی هایی است که کاربر با تنظیم آنها می تواند به کیفیت و وضوح تصویر بالاتری دست پیدا کرده و در اصل تصویر مناسب تری را دریافت کند. در این مقاله از سری مقالات آموزشی نظارت گستر ایمن می خواهیم با این ویژگی بیشتر آشنا شویم، پس همراه ما باشید.

Stream در دوربین مدار بسته چیست ؟

کلمه Stream در لغت نامه ی انگلیسی به معنای جریان آب است. وقتی از این کلمه در مباحث مربوط به سیستم های نظارتی و دوربین مدار بسته استفاده می کنیم، معنای اطلاعات تصاویر را می دهد. هر دوربین تحت شبکه به طور میانگین یک تا سه نوع تصویر ویدیویی با کیفیت های مختلف را برای کاربری های خود ارسال می کند . به هر کدام از این جریان ها استریم می گویند.  استریم ها از قسمت های مختلفی تشکیل شده اند که مهمترین اجزای آن شامل وضوح تصویر دوربین ، تعداد فریم بر ثانیه ( FPS ) ، پهنای باند یا بیت ریت تصویر ، فرمت فشرده سازی می باشد. به تعریف ساده تر، به خروجی تصویر در دوربین مداربسته تحت شبکه، استریم می گویند. به عنوان مثال یک  Stream در دوربین مدار بسته می تواند با رزولوشن پایین تر برای نمایش زنده تصاویر باشد و جریان نوع دوم می تواند یک فیلم با کیفیت بالاتر و رزولوشن بالاتری دارا باشد.

انواع Stream در دوربین های مداربسته

Stream در دوربین مدار بستهانواع دوربین های مداربسته بطور کلی دارای سه نوع Stream هستند که در ادامه به بررسی هر کدام خواهیم پرداخت

Main Stream استریم اصلی

این نوع Stream در واقع بالاترین کیفیت فریم ریت و ریت قابل دستیابی به وسیله دوربین را تولید می کند و اصولا از آن برای ضبط تصویر دوربین روی مرکز کنترل استفاده می شود. تمامی مدل ها و برند های دوربین مداربسته به قابلیت استریم اصلی مجهز می باشند که توسط کنترل ضبط می شود.

Sub Stream استریم دوم

نوع دوم نوع دیگری از استریم ها می باشند که در مقایسه با نوع اول از رزولوشن بیت ریت و فریم ریت پایین تری به نسبت به استریم اصلی برخوردار هستند. از این نوع از Stream در دوربین مدار بسته برای انتقال عکس ها و هرگونه تصاویر ثبت شده روی تلفن همراه با استفاده از اینترنت استفاده می شود. دوربین های زیادی هستند که به این نوع استریم ها مجهز نمی باشند و همین امر نیز می تواند دلیل بوجود آمدن مشکلاتی در زمان انتقال تصویر باشد. لازم به ذکر است که هنگام ثبت انتقال تصاویر تمامی تصویر های ثبت شده از کیفیت بالایی برخوردار هستند و این دلیل کند شدن سرعت انتقال می شود.

تذکر: اگر تعداد دوربین ها بالا باشد این تاخیر سیستم بسیار اذیت کننده خواهد بود.

چرا باید از استریم دوم یا (جریان زیر sub stream) استفاده کرد؟

Stream در دوربین مدار بسته

 استریم دوم بخش های متعددی از جمله رزولوشن دوربین، سرعت تصویر برداری یا فریم ریت دوربین، نوع فشرده فشرده سازی یا کدینگ دوربین، کیفیت تصویر و … است. در ادامه بررسی می کنیم که چرا باید از این استریم استفاده کنیم؟

 محدود بودن سرعت اینترنت

اگر دوربینتان در منطقه ای نصب شده است که با مشکل قطع شدن مکرر اینترنت دست و پنجه نرم میکنید، تصاویر دوربینی که بر روی موبایل شما ارسال می شود با قطعی و یا کند شدن روبرو خواهد بود. برای همین از آنجایی که استریم دوم یا sub stream برای انتقال تصاویر و اطلاعات نیاز به پهنای باند کمتری دارد، میتواند گزینه ی مناسبی باشد. البته بدیهی است که تصاویر ارائه شده با این روش کیفیت کمتری دارد.

صرفه جویی در ترافیک اینترنت

برای صرفه جویی در هزینه ی میزان ترافیک مصرفی اینترنت شما جهت ارسال تصاویر بر روی موبایل و یا کامپیوتر و همچنین مشاهده آنها می توانید از استریم دوم یا جریان زیر sub stream استفاده کنید.

 نمایش تصویر زنده

معمولا مدیران و سرمایه گذاران شرکت های بزرگ ترجیح می دهند، به صورت زنده و از راه دور از فضای شرکت و کارمندان خود اطلاع کامل داشته باشند. از این رو بدیهی است که از اتصال گوشی موبایل یا کامپیوتر به دوربین مداربسته شرکت خود استقبال  کنند. اینجا مشکلی که پیش می آید، کیفیت تصاویر ضبط شده است. که به منظور حل آن دو راه حل پیشنهاد می شود. یکی اینکه به صورت مستقیم به محل دستگاه ضبط تصویر یا اتاق (NVR-DVR) مراجعه کنند. و دوم اینکه از استریم دوم یا sub stream استفاده کنند. بدیهی است که پیشنهاد دوم بیشتر مورد استقبال قرار می گیرد چراکه در عین مقرون به صرفه بودن، آن ها قادر خواهند بود از هر نقطه ای مکان مورد نظر خود را تحت کنترل داشته باشند.

 Third Stream استریم سوم

Third Stream نوع آخر از Stream در دوربین مدار بسته است. برخی از مدل های دوربین های مداربسته می توانند به این استریم مجهز باشند. استریم سوم در واقع علاوه بر استریم اصلی برای ضبط و استریم دوم برای انتقال تصویر روی بستر اینترنت استفاده می کند. از این نوع استریم برای دوربین ها جهت ارائه بصورت مستقیم بر روی مانتیور و یا ویدیو کاربرد دارد.

Dual Stream در دوربین مدار بسته چیست ؟

Dual Stream در دوربین مدار بسته به معنای دو جریانه است. زمانی که دوربین مداربسته دارای قابلیت Stream است، دستگاه ضبط کننده فقط می تواند یک نوع شکل از تصویر را دریافت کند و آن را به ما نمایش دهد که این به تنهایی برای نمایش برای انتقال تصویر مناسب نمی باشد.

Tri Stream چیست؟

استریم ( Stream ) در دوربین مدار بسته چیست؟ همانطور که پیشتر عنوان کردیم، برخی از دوربین ها بطور همزمان هر سه استریم اصلی جهت ضبط، استریم دوم برای انتقال تصویر و استریم سوم برای مشاهده تصاویر بصورت زنده روی مانیتور های مختلف مانند ویدیو وال (Video Wall) را دارد و مشتریان می توانند با کیفیت فوق العاده تصاویر زنده را مشاهده نمایند.

آیا دستگاه های ضبط  دارای Stream می باشد؟

در جواب به این سوال بله همه دستگاه ضبط  حداقل دارای دو Stream می باشند .

نکته مهم در این باره این است که همه ی دوربین های تحت شبکه دارای قابلیت Stream می باشد. همچنین دوربین های پیشرفته تر از قابلیت Multi Stream در دوربین های مداربسته استفاده می نمایند.

وجود این قابلیت می تواند چند تصویر را بطور همزمان برای کاربر های مختلف تولید نماید.

منبع: نظارت گستر ایمن