این روزها خرید دوربین مداربسته به یکی از اصلی ترین دغدغه های افراد تبدیل شدته است. چرا که فارغ از اینکه چقدر هزینه می کنید، ممکن است شرایطی پیش بیاید که از خرید خود راضی نباشید و این به این دلیل نیست که دوربین بدی خریده اید بلکه دوربین مداربسته شما نیاز هایتان را مرتفع نمی کند. در هنگام خرید دوربین مداربسته اولین نکته ای که اصلا نباید از آن غافل شوید، کاربری شما است. یعنی از دوربین چه توقعاتی دارید و به وسیله آن چه محیطی را می خواهید رسد کنید. در ادامه یک راهنمای جامع خرید دوربین مداربسته برای شما عزیزان ارائه می دهیم. امیدوارم که کارساز واقع شود.

 

راهنمای خرید دوربین مدار بسته

 

اساسی ترین نکته قبل از خرید دوربین مداربسته که نباید از آن غافل شوید، ویژگی های منحصر به فرد هر یک از انواع دوربین ها است، باید دقیقا بدانید که هر دوربین چه نقاط قوت و ضعفی دارد و در حالت کلی دوربین ها چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند. این اطلاعات کمک میکند تا بر این اساس بتوانید بهترین خرید دوربین مداربسته را برای محیط خود داشته باشید.

 

۱- ظاهر دوربین ها با هم تفاوت دارند

 

اولین تفاوتی که هنگام خرید دوربین مداربسته در دوربین ها به چشم می آید، ظاهر فیزیکی آنها با یکدیگر است. دوربین مدار بسته از نظر شکل ظاهری با یکدیگر تفاوت های بسیاری داشته و به دسته بندی های: دوربین مدار بسته دام، دوربین بالت، دوربین های صنعتی، دوربین های مینیاتوری، دوربین های مادون قرمز IR و دوربین مداربسته اسپید دام و… تقسیم می شود، که در ادامه مفصلا هر یک را معرفی خواهیم کرد.

 

۲- دوربین ها از نظر فناوری ساخت باهم تفاوت دارند

 

در هنگام خرید دوربین مداربسته در نظر داشته باشید که، هر دوربین امکانات، ویژگی ها و کارایی های خاص خود را دارد که آن را برای محیطی به خصوص با کاربری خاص مناسب می کند. به طور مثال وضعیت آب و هوای منطقه ای که میخواهید برای آن خرید دوربین مداربسته انجام دهید، شرایط جوی محیط  پروژه، تعداد و موقعیت سوژه هایی که قرار است به کمک دوربین بر آنها نظارت داشته باشید، مساحت محیطی که قرار است دوربین تحت نظارت داشته باشد، میزان دقتی که از دوربین انتظار دارید و… تماما مواردی هستند که منجر بمی شود در ساخت هر دوربین فناوری خاصی به کاربرده شود.

 

۳-نحو انتقال فایل در دوربین ها متفاوت است.

 

یکی دیگر از مواردی که دوربین ها در آن باهم تفاوت دارند و در خرید دوربین مداربسته تاثیر دارد، سیگنال دریافت و انتقال اطلاعات است. دسته بندی دوربین مدار بسته بر اساس نحوه انتقال فایل عبارتند از:


دوربین های مگاپیکسلی

 

لازم به ذکر است که هر یک از این دوربین ها نیز، به دو دسته ی دوربین مداربسته بی سیم و دوربین های نیازمند کابل کشی، نیز تقسیم می شوند که قیمت خرید دوربین مداربسته آنها باهم متفاوت است. پرطرفدارترین انواع دوربین های وایرلس یا بی سیم، دوربین لامپی و دوربین بیبی کم است. نصب این دوربین ها بسیار ساده بوده و از طرفی قیمت مقرون به صرفه آنها موجب می شود تا در میان کاربران دوربین های خانگی، بسیار محبوب هستند.

 

۴- رنج قیمت دوربین مداربسته متفاوت است.

 


یکی دیگر از وجه تمایزهای انواع دوربین مدار بسته، قیمت دوربین مداربسته است. بدیهی است با توجه به تنوع دوربین ها از نظر ویژگی های مختلفشان، قیمت آنها نیز بسیار متنوع باشد. با در نظر گرفتن این اصل که در هر حال بودجه ای که در اختیار دارید تاثیر زیادی در انتخاب دوربینتان دارد، یکی از انواع دسته بندی ها دسته بندی بر اساس قیمت دوربین است. در میان انواع دوربین ها قیمت دوربین های آنالوگ از سایر دوربین ها کمتر است. اما دوربین های تحت شبکه یا همان ip کیفیت تصویر بالاتری دارند و این دوربین ها در بستر شبکه امکان ارسال همزمان اطلاعات به تمام نقاط جهان را فراهم می کنند. البته قیمت دوربین مدار بسته تحت شبکه از سایر انواع دوربین ها بالا تر است. در حالت کلی بسته به امکانات و ویژگی هایی که یک دوربین دارد قیمت آن نیز تغییر می کند.

 

۵- فناوری های ذخیره سازی در دوربین ها متفاوت است

 


هنگامی که یک دوربین مداربسته میخرید، بسته به نوع دوربینی که تهیه کرده اید، نیاز به تهیه دستگاه DVR یا NVR و یا کارت حافظه SD دارید. اگر از دستگاه استفاده می کنید دیتا ها از طریق کابل از دوربین به دستگاه شما منتقل می شوند و نهایتا دستگاه آن را به نمایشگر ها برای پردازش و ثبت اطلاعات انتقال می دهد.

 

۶- منبع تغذیه انواع دوربین مدار بسته باهم متفاوت است

 


دوربین ها از نظر منبع تغذیه باهم تفاوت دارند. برخی از دوربین ها از طریق برق شارژ می شوند و برخی دیگر از طریق انرژی خورشیدی. دوربین مدار بسته خورشیدی برای تصویربرداری نیازی به برق ندارند و توسط باتری که توان نگهداری ۷ روز متوالی انرژی دورن خود را داشته و از انرژی خورشیدی تغذیه می شود، کار میکند.

 

۷- تفاوت در برندهای ارائه دهنده دوربین

 


برندهای معتبر بسیاری در داخلی و خارج ایران زیادی در زمینه تولید دوربین مدار بسته فعال هستند. از اصلی ترین نکاتی که در هنگام خرید سیستم های نظارتی حتما باید لحاظ شود برند تولید کننده است. از برترین برندهای دوربین در ایران میتوان به داهوا، هایلوک، ایمو، هایک ویژن، رستر و… اشاره نمود.

 

۸- تفاوت در ویژگی های تشخیص هدف:

 


دوربین مداربسته امنیتی از نظر تشخیص هدف به دو دسته ثابت (فیکس) و PTZ تقسیم می شوند. هنگامی که هدف ما نظارت بر نواحی خاصی است(به طور مثال فکوس بر روی پیشخوان طلافروشی) از دوربین مدار بسته ثابت استفاده می کنیم این دوربین ها دقت بالایی داشته و فقط از یک منطقه خاص تصویر برداری کرده و توان چرخش ندارند. اما دوربین های PTZ بیشتر مناسب نواحی وسیع (مانند خیابان ها و چهار راه ها به منظور کنترل ترافیک)هستند و قابلیت چرخش به بالا، پایین و چپ و راست را دارند. بدیهی است که ویژگی ثابت یا قابل چرخش بودن نیز می تواند بر روی قیمت دوربین مدار بسته اثرگذار باشد.

 

۹- ویژگی دید در شب هوشمند:

 


یکی دیگر از قابلیت های منحصر به فرد سیستم های نظارتی، قابلیت دید در شب آنها است. دوربین مدار بسته دید در شب همانطور که از نام آن پیداست، توانایی تصویربرداری در نواحی کم نور با کیفیت مناسب را دارد. گفتنیست نسل جدیدی از دوربین های مداربسته به بازار ارائه شده اند که، به دوربین دید در شب رنگی معروف هستند که تصاویر تمام رنگی در طول شب به کاربر ارائه می دهند.

 

نکات مهم در انتخاب دوربین مدار بسته 

 


همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم، انتخاب یک دوربین مداربسته مناسب کاملا بستگی به نیازهای شما دارد. قبل از هر چیزی باید این نکته را در نظر داشته باشید که چه نوع دوربینی نیازهای شما را برطرف می کند. دوربین‌ها بر اساس تکنولوژی ساخت به دو دسته‌ی  انالوگ و تحت شبکه تقسیم می‌شوند. دوربین‌های تحت شبکه معمولا تصاویر را به‌صورت بی‌سیم (وایرلس) منتقل می‌کنند. از طرفی مکان نصب دوربین مدار بسته نیز فاکتور مهمی در انتخاب دوربین است. از طرفی برای محیط‌های بیرونی که امکان در معرض باد و باران قرار گرفتن دوربین وجود دارد، بهتر است دستگاهی را انتخاب کنید که از این نظر مقاوم باشد. در دسته بندی دوربین های مدار بسته، دوربین های کوچکی نیز وجود دارد که به آنها مینیاتوری می گویند. از این دوربین ها معمولا برای مصارف خاص و با کسب مجوزهای لازم استفاده می شود. از دیگر آیتم هایی که در برد دوربین تاثیر بسزایی دارند اندازه‌ی لنز است. از طرفی قابلیت دید در شب یکی از قابلیت‌های مهم دوربین‌هاست که متناسب با محیط باید به آن توجه کنید.

منبع: نظارت گستر ایمن