هوش اقتصادی چیست ؟ تاکنون برایتان پیش آمده است که پای صحبت های فردی بنشینید و او به شما بگوید که از هوش مالی بالایی برخوردار است؟ اما این هوش مالی یا financial IQ چیست؟ به زبان بسیار ساده اگر بخوام برایتان شرح بدهم هوش اقتصادی توانایی یک فرد در حل چالش ها و مشکلات مالی است. فکرش را بکنید بتوانید از پس هر مشکل و چالش مالی ای بربیاید. بی شک شرایط اقتصادی زندگیتان زیر و رو میشود. لذا در این مقاله قصد داریم به بررسی اینکه هوش اقتصادی چیست پرداخته و راهکارهایی برای تقویت آن ارائه دهیم. در اصل قرار است که باهم الگوی ذهنی افراد ثروتمند را بررسی کنیم.

 
هوش مالی یا هوش اقتصادی چیست؟
اگر در یک جریان مالی، مفهوم سرمایه، بدهی، درآمد و هزینه را به درستی درک کنید، شانس شما برای ثروتمند شدن به شدت افزایش می یابد. “رابرت کیوساکی”
 
در روانشناسی نوین، هوش انسان را به چند بخش تقسیم کردند. یکی از هوش های انسان که اخیرا هم اساتید زیادی در سرتاسر جهان اهمیت و کاربری آن را بسیار پر رنگ کرده اند، هوش مالی است که بخش اعظمی از آن به قدرت مدیریت زمان فرد باز میگردد. بهترین تعریف هوش مالی را آقای رابرت کیوساکی، ارایه کرده اند. ایشان می گویند: هوش مالی ( هوش مالی به انگلیسی : Financial-Intelligence ) یا هوش اقتصادی یا به زبان خودمان شم اقتصادی، عبارت است از مجموعه تشخیص، تصمیم و اقداماتی که یک فرد در جهت مدیریت مالی زندگی خود و کسب و کارش بکار می گیرد. کیفیت شرایط مالی امروز شما بستگی مستقیم به کیفیت رشد و پرورش هوش مالی شما از کودکی تا کنون دارد. جالب است بدانید هوش مالی کودک، کپی هوش مالی والدین و نزدیکان است. بعد ها هوش مالی و سرمایه گذاری فرد در واکنش به تجربیات پیش رو دست خوش تغییر و تحول مثبت و یا منفی میشود که نهایتا در بزرگسالی شکل و فرم شخصی و خاصی به خود می گیرد. یعنی هرکدام از ما در هر سنی شخصیت مشخص مالی در خود داریم و بر اساس نظام باورهای مالی خود عمل می کنیم.
 
موفقیت مالی، قانون جذب ثروت، هوش مالی، هوش اقتصادی، ذهن ثروت ساز، محمود جولایی
 
تست هوش مالی
۱- سهام A توسط یک شرکت جدید عرضه شده ‌است و سهام B سهام یک شرکت بزرگ محسوب می‌شود. کدامیک از گزینه‌های زیر درباره این دو سهام صحیح است؟
 
الف: انتظار می‌رود که سهام A ریسکی‌تر از سهام B باشد.
 
ب: انتظار می‌رود که سهام B نرخ بازگشت بیشتری نسبت به سهام A داشته‌باشد
 
ج: انتظار می‌رود که سهام B دارای یک نرخ برگشت تضمین‌ شده باشد اما سهام A این تضمین را نداشته‌ باشد.
 
د: اگر نرخ سود افزایش پیداکند انتظار می‌رود که سهام A ارزشش را بهتر حفظ کند
 
۲- در زمان سرمایه ‌گذاری سه شرط اصلی که باید در نظر گرفته ‌شود کدام است؟
 
الف: حجم، بیمه، مالیات
 
ب: اعتبار، سود ناخالص، نفوذ
 
ج: ریسک، نرخ برگشت، حالت پذیری
 
د: دسترسی به حساب‌ها، سود سهام، ضمانت‌ها
 
۳- زمانی نرخ سود افزایش می ‌یابد که:
 
الف: ذخیره‌کنندگان سود کمتری دریافت کنند و قرض‌گیرندگان سود کمتری پرداخت‌کنند.
 
ب: ذخیره‌کنندگان سود کمتری دریافت کنند و قرض گیرندگان سود بیشتری پرداخت‌کنند.
 
ج: ذخیره‌کنندگان سود بیشتری دریافت‌کنند و قرض‌گیرندگان سود کمتری پرداخت‌کنند.
 
د: ذخیره‌کنندگان سود بیشتری دریافت‌کنند و قرض‌گیرندگان سود بیشتری پرداخت‌کنند.
 
۴- سودی که برای مدت زمانی در یک حساب باقی می‌ماند، نیز سود دریافت می‌کند. نام این فرایند چیست؟
 
الف: عایدی دو برابر
 
ب: سرمایه اضافی
 
ج: سود مخصوص
 
د: سود مرکب
 
۵- یک فرد وام ‌دهنده زمانی که فردی بخواهد وام بگیرد اما احتمال عدم باز پرداخت پول توسط وام‌ گیرنده بیشتر از حد نرمال باشد، چه کاری انجام می‌دهد؟
 
الف: نرخ سود کمتری را مطالبه می‌کند
 
ب: نرخ سود بیشتری را مطالبه می‌کند
 
ج: از امتیاز اعتبار شخص می‌کاهد
 
د: امتیاز اعتبار شخص را افزایش می‌دهد
 
۶- خطر نقد شوندگی (Liquidity) برای کدام نوع از سرمایه ‌گذاری بیشتر است؟
 
الف: املاک
 
ب: صندوق‌های مالی دوگانه
 
ج: حساب‌های ذخیره‌سازی
 
د: سهام‌های شخصی
 
۷- فرض ‌کنید نرخ سود حساب پس انداز شما ۵ درصد در سال باشد و نرخ تورم ۸ درصد باشد. حال پس از یک‌‌سال قدرت خرید شما چه تغییری می‌کند؟
 
الف: بیشتر می‌شود
 
ب: کمتر می‌شود
 
ج: یکسان است
 
د: نمی‌دانم
 
۸- فرض کنید ۱۰۰ ریال در حساب خود دارید و نرخ سود سالیانه ۱۰ درصد است. اگر ۵ سال این پول در حساب شما باقی بماند پس از ۵ سال در مجموع چه مقدار پول در حساب شما خواهد بود؟
 
الف: ۱۴۶ ریال
 
ب: ۲۰۱ ریال
 
ج: ۲۲۳ ریال
 
د: ۱۶۱ ریال
 
ه: ۱۹۹ ریال
 
۹- اگر سهام شما در یک سال ۴۰ درصد رشد داشته ‌باشد و در سال بعد ۴۰ درصد کاهش داشته ‌باشد، مقدار سود خالصی که به دست می‌آورید چقدر است؟
 
الف: ۰ درصد
 
ب: ۱۰+ درصد
 
ج: ۱۶- درصد
 
د: ۵+ درصد
 
۱۰ -کاهش سود ناخالص یک شرکت می‌توانند نشان‌ دهنده کدام مورد باشد؟
 
الف: فروش شرکت کاهش یافته است
 
ب: هزینه‌های شرکت افزایش یافته است
 
ج: سود خالص شرکت کاهش یافته است
 
د: نسبت سود خالص شرکت به میزان فروش کاهش یافته‌است
 
پاسخ تست هوش مالی
پاسخ ۱۰ سوال بالا به شرح زیر است:
 
۱- الف / ۲- ج / ۳- د / ۴- د / ۵- ب
 
۶- الف / ۷-ج / ۸- د / ۹- ج / ۱۰- د
 
هوش مالی را چگونه بسنجیم
جواب‌های خود را با جواب‌های صحیح مقایسه ‌کنید و بررسی‌ کنید که نمره تست هوش مالی شما چند است. اگر نمره پایینی کسب‌کردید، ناامید نشوید زیرا می‌توانید هوش مالی خود را تقویت ‌کنید و همچنین اگر نمره بالایی هم کسب‌ کردید توجه ‌کنید که باز هم نکات زیادی برای یادگیری وجود دارد. در ادامه می‌خواهیم چندین نکته برای تقویت هوش مالی بیان‌ کنیم.
 
هوش مالی یعنی چه و چرا اینقدر اهمیت دارد؟
تعریف بالا هوش مالی رابرت کیوساکی بود. اما ببینیم به زبان خودمانی و درواقع هوش مالی در ایران چه مفهومی دارد؟
 
هوش مالی یعنی اینکه شما از گذشته تا کنون دو مقوله مالی-حسابداری “درآمد” و “هزینه” را چگونه مدیریت می کنید. نگرش و کیفیت رفتار مالی شما در این دو بحث، شرایط مالی امروز و آینده شما را خواهد ساخت. به زبان ساده تر با پول چقدر آشنایی؟ چقدر حسابداری بلدی؟ چقدر تعاریف اصلی بحث های مالی برای شما درست جا افتاده؟ چقدر زندگی مالی دیگران را الگو سازی میکنی؟ چقدر در جهت تقویت هوش مالی خود مطالعه و آموزش می بینید؟ خوشبختانه مثل بسیاری از بخش های دیگر هوش آدمی، هوش مالی نیز قابل ارزیابی و تغییر و تحول است. کاری که باید بکنید خیلی ساده است. شرایط و کیفیت هوش مالی اکنون خود را شناسایی کرده و بر اساس الگوهای مناسب و ایده آل تغییرات لازمه را در ذهن و ضمیر خود ایجاد کنید. در این برنامه شنبه ها با وایت برد موفقیت ما شرایط اکنون افراد مختلف را توضیح می دهیم و کافی است شما خود را وارسی کنید و ببینید جزو کدام دسته از افراد هستید. در برنامه هفته آینده الگوهای ذهنی و رفتارهای مالی افراد با ضریب هوش مالی افراد ثروتمند را خدمت شما توضیح خواهیم داد.